NU CONSUMAȚI ALCOOL ȘI APOI CONDUCEȚI | O APĂ, UN CEAI, UN SUC SALVEAZĂ VIEȚI

0

Zilele trecute am început un dialog pe teme de siguranță rutieră și am prezentat câteva date despre #viteză.

Astăzi, profităm de faptul că Direcția Rutieră și Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor (ETSC) au organizat recent conferința internațională ,,Politici SMART (Sober Mobility Across Road Transport) pentru combaterea șofatului în stare de ebrietate” și o să vorbim despre consumul de #alcool la volan.

Luați-vă o apă sau un ceai dacă mai aveți drumuri de făcut cu mașina sau un vin fiert dacă nu aveți drumuri de făcut azi, sunt multe informații interesante!

Datele pe primele 11 luni ale anului 2018 privind consumul de alcool la volan sunt următoarele: 
– 320 de accidente rutiere grave 
– 65 de persoane decedate 
– 325 de persoane rănite grav
– peste 20.000 de permise de conducere reținute de polițiști pentru conducere sub influența băuturilor alcoolice
– peste 12.000 de sancțiuni contravenționale aplicate 
– 8.300 de infracțiuni de conducere sub influența băuturilor alcoolice constatate.

Cifrele sunt mai mici decât în cazul vitezei, însă consecințele sunt la fel de grave.

Dacă vă întrebați de ce alte țări sunt mai permisive și acolo se poate conduce după o bere sau un pahar două cu vin, vă spunem că în România numărul accidentelor rutiere produse pe fondul consumului de alcool la volan este la jumătate față de media europeană (6,4% în România, față de 13% media UE, în 2017), iar o contribuție esențială la această diferență o are faptul că la noi conducerea sub influența alcoolului este interzisă. Da, zero la mie salvează vieți!

În ţara noastră, conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deţinerii permisului de conducere de către o persoană având o îmbibaţie alcoolică în sânge de peste 0,8 g/l este considerată infracţiune. Sub această valoare, fapta constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă şi cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 90 de zile.

Tendința la nivel european este de a reduce cât mai mult sau de a duce la zero limita de alcool pentru șoferi, astfel încât traficul să fie mai sigur.

Comisia Europeană estimează că aproximativ 25% din accidentele mortale produse în Uniunea Europeană au legătură cu conducerea sub influența băuturilor alcoolice și că cel puţin 5.120 de decese ar fi putut fi împiedicate, în 2016, dacă șoferii implicaţi în accidente nu ar fi fost sub influența băuturilor alcoolice.

În România, alături de Cehia, Ungaria şi Slovacia, nu este reglementată o limită minimă de alcool cu care șoferii pot conduce (0,2 – 0,5 g/l cum există în alte state), conducerea autovehiculelor de către persoane aflate sub influenţa băuturilor alcoolice fiind interzisă.

În ultimii 10 ani, la nivel european, numărul accidentelor rutiere cauzate de consumul băuturilor alcoolice a scăzut cu 47%. Printre măsurile întreprinse de state pentru reducerea acestora s-au regăsit în principal scăderea limitei legale a concentraţiei de alcool în sânge și înăsprirea sancţiunilor.

Să vedem ce înseamnă câteva pahare înainte de a ne urca la volan și care este efectul alcoolului asupra corpului uman.

Consumul de alcool înseamnă diminuarea capacităților senzoriale și motrice…iar dacă s-a consumat ceva mai mult alcool totul e în slow motion. Oare cum frânează un șofer care vede totul în slow motion? Nu prea mai apucă să frâneze în timp util, credem noi.

Un om treaz (cu simțuri agere și odihnit) are un timp de reacție de circa o secundă atunci când vrea să frâneze (un șofer ,,mediu” cam 1,5 secunde), în cazul unui șofer care a consumat alcool acest timp crește la 2, 3, 4, 5 secunde…sau chiar nu mai frânează.

La 90 km/h, mașina parcurge circa 25 de metri într-o singură secundă, iar distanța totală de frânare până la oprirea efectivă este de 86 de metri (pentru șoferul cu simțuri agere și odihnit care conduce o mașină ,,medie”). Acum gândiți-vă ce înseamnă aceste date când simțurile sunt amorțite de alcool. Cât de rapidă poate fi reacția unui șofer în cazul în care îi apare brusc un obstacol în față?

Desigur, există persoane care cred că sunt bine antrenate (atât la picioare, cât și la ficat) și că ,,toleranța” lor este peste cea a celorlalți și că dacă au condus o dată sau de mai multe ori fără să li se întâmple ceva, nu o să li se întâmple niciodată nimic… ,,pentru că mie nu mi se poate întâmpla”.

Le spunem că este doar o chestiune de timp până vor fi implicate într-un eveniment rutier (se poate întâmpla să circule regulamentar și celălalt șofer să fie vinovat, însă vor fi testați ambii șoferii implicați) sau vor fi oprite în trafic de polițiști.

Deși pare greu de crezut pentru cei care consumă alcool și apoi se urcă la volan, faptul că sunt descoperiți în trafic de polițiști este un lucru mai bun pentru ei decât se așteptau.

Evită astfel un posibil eveniment rutier în care ar fi putut fi răniți (nu ne gândim la mai mult) de propria lor inconștiență sau ar fi putut accidenta pe altcineva, fapt ce presupune deschiderea unui dosar penal și aplicarea de instanța de judecată a unei sancțiuni prevăzută de legea penală.

De asemenea, un rol important pentru reducerea numărului de accidente produse pe fundul consumului de alcool la volan îl au campaniile preventive care sunt menite să schimbe atitudinea şi comportamentul conducătorilor auto. Acest lucru se poate realiza fie prin creşterea gradului de conştientizare a pericolului conducerii sub influenţa alcoolului, fie prin promovarea unor strategii de evitare a conducerii autovehiculelor după consumul băuturilor alcoolice.

Efectul campaniilor preventive poate fi sporit atunci când acestea sunt sprijinite de acțiuni în stradă care sunt menite să-i descopere pe cei care încalcă regulile de circulației (cei peste 20.000 de șoferi despre care vorbeam la început), astfel încât ceilalți participanți la trafic să poată circula în siguranță.

Să nu-i uităm nici pe unii pietoni care circulă ,,șerpuit” pe mijlocul șoselei din cauza consumului de alcool și se expun pe ei înșiși și pe ceilalți participanți la trafic la un pericol deosebit. Într-adevăr, ei nu conduc, însă siguranța rutieră ne privește pe toți, indiferent cum folosim șoseaua.

Încheiem cu câteva recomandări simple, dar care fac diferența:
– Dacă știți că ieșirea în oraș presupune și consum de alcool, luați un taxi sau lăsați pe cineva care nu a băut să conducă (știm, mașina nu se împrumută, dar dacă sunteți și dumneavoastră în mașină nu se pune ca împrumut)!
– Dacă vi se face ,,sete”, urmați sfatul medicului și beți un pahar cu apă (din cei 2 litri recomandați zilnic), hidratează cel mai bine!

Mai jos sunt câteva clipuri din ultima campanie de prevenire a consumului de alcool la volan pe care am desfășurat-o ,,Fără alcool la volan!”. 
https://www.facebook.com/watch/?v=2095913273766250
https://www.facebook.com/watch/?v=258759774748158
https://www.facebook.com/watch/?v=1777341552335550

Așa cum am spus și data trecută, vă invităm să ne transmiteți gândurile, opiniile sau întrebările dumneavoastră pe această temă, în secțiunea comentarii.

PS: Știm că postările de acest tip sunt mai lungi, însă nu există răspunsuri simple la probleme complicate…și nici nu avem pretenția că am acoperit în întregime subiectul, însă sperăm că este suficient cât să generăm o discuție constructivă.

#PolițiaRomână

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Vă rugăm să introduceți numele dvs.