Autostrada Nordului și Unirii Moldovei cu Transilvania

România are astăzi 800 de km de autostradă. Așadar în cele trei decenii s-au realizat mai puțin de 25 de km anual. Foarte puțin. Hitler a realizat 3.700 de km de autostradă în 7 ani și a dat dispoziție să se lucreze cu tehnologie redusă, pentru ca efectele crizei economice economice au fost devastatoare și s-a dorit utilizarea forței de muncă disponibilă.

În România, niciun ministru al Transporturilor nu a rămas cu o imagine foarte bună pentru că la noi ești măsurat după km de autostradă realizați. Poți face multe lucruri bune, dar presiunea vine de la nerealizarea autostrăzilor. Și așa va rămâne multă vreme. Sigur că ministrul are o responsabilitate, de el depinde cât de repede merg proiectele, în special cele cu finanțare europeană, dar principalul actor este Guvernul. Aici nu e treaba unui ministru. Guvernului decide ce și cât se face.

Astăzi, mulți politicieni trag tare de realizarea unor documentații tehnice pentru așa zisele autostrăzi ale Unirii și Nordului. În ultimul timp s-a cerut cu insistență demararea celor două autostrăzi între Târgu-Mureș și Iași, iar a doua între Satu Mare și Suceava. Am și eu propunere și o spun foarte responsabil. În loc cele două autostrăzi aprobate prin legi (fiindcă la noi autostrăzile așa se fac mai nou, prin prin aprobarea unor legi – dai o lege și ești învingător), propun realizarea unei singure autostrăzi care să rezolve ambele probleme (cu o economie de aproximativ 4 miliarde de euro). Nu e o glumă. Nu am auzit pe nimeni să-și dorească să meargă de la Târgu-Mureș la Iași sau invers. Cei din Iași vor să ajung la București rapid și în U.E. Nu cred că țin să ajungă la Viena pe un traseu anume, ci vor să ajungă cât mai rapid.

Am auzit pe cei din Mediaș  și Iași că vor să meargă peste graniță, da, iar pentru asta e nevoie de o legătură inteligentă. Adică trebuie să să rezolvăm problema celor din Iași, Suceava, Botoșani, Vatra-Dornei, Câmpulung, Bistrița, Dej, Baia Mare, Satu Mare. Rezolvăm așadar economic și turistic Bucovina (cu întreaga zonă a mănăstirilor Voroneț, Putna, Sucevița), zona Colibița, Munții Rodnei, domeniile schiabile care s-au realizat în zona Câmpulung, Gura Humorului, Vatra-Dornei și altele.

Cei din Târgu-Mureș au autostradă. Anul viitor for fi legați de Cluj. Tronsonul spre Iași nu e interesant pentru acest moment, din punctul meu de vedere. Sigur că vom avea nevoie de toate legăturile, dar ele pot fi, pe viitor, legături la aceste mari coridoare. Vă mai spun ceva. Amenajarea teritorială a țării din 2006 prevedea autostrada de la Bistrița, dar UDMR+ niște politicieni din Iași foarte celebri de altfel, au schimbat (așa, la o bere) traseul. Cu acordul unui premier, desigur.

Astăzi putem fi foarte inteligenți, însă știu că e foarte dificil să stai liniștit și să gândești strategic pentru țară. Prea sunt la îndemână lozincile și populismul. Pe de altă parte, apreciez unele persoane care au încercat să facă ceva în acest sens. Propun să gândim de zece ori și să facem bine, mai ales când lucrurile nu sunt în fază incipientă, când se poate interveni. Mai jos e propunerea unui traseu care rezolvă toată zona de Nord și Est a țării. Simplu, de altfel.

Sursă: NotaBN/Alin Seserman

Recommended For You

About the Author: REDACTIA

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *