Ce înţelege „statul român” prin „stare de urgenţă”: limitarea unor drepturi și libertăți și puteri sporite pentru miniștrii de Interne și Apărare

Mai toate statele încep să mediteze la a lua măsura extremă a stării de urgență, pentru a contracara, cât mai eficient, efectele pandemiei de coronavirus.

SUA reprezintă ultimul exemplu în acest sens, Trump declarând starea de urgență, vineri seara.

Ce-ar însemna starea de urgență conform legislației din România…

O definiţie a expresiei o putem afla încă din primul articol al OUG 1/1999.

 

”Starea de asediu și starea de urgență privesc situații de criză ce impun măsuri excepționale care se instituie în cazuri determinate de apariția unor pericole grave la adresa apărării țării și securității naționale, a democrației constituționale ori pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor unor dezastre”.

Cheia, în acest caz, care poate reprezenta pretextul instituirii stării de urgenţă stă în expresia „prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor unor dezastre”.

De asemenea, articolul 3 al legii, vine cu detalii suplimentare, în care se precizează că starea de urgenţă se aplică dacă se constată „iminenţa producerii ori producerea unor calamităţi care fac necesară prevenirea, limitarea sau înlăturarea, după caz, a urmărilor unor dezastre!.

Totodată, la articolul 4 se precizează că, într-o astfel de situaţie, „exerciţiul unor drepturi şi libertăţi fundamentale poate fi restrâns, cu excepţia drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale”.

Acest lucru poate însemna, de pildă, interzicerea manifestărilor, a adunărilor publice, chestiuni care, oricum, au fost deja luate de guvern în scopul evitării răspândirii coronavirusului.

Mai trebuie ştiut că legea acordă, într-o astfel de situaţie, puteri sporite ministrului de Interne (în cazul decretării stării de urgenţă), şi celui al Apărării (în cazul stării de asediu) şi care devin, în anumite situaţii punctuale, un soi de „super-premieri”.

Se va putea guverna prin ordine şi ordonanţele militare, care devin un soi de „supra-OUG”-uri

În plus, pe durata stării de urgenţă, ordonanţele militare şi ordinele emise au cu caracter obligatoriu, de lege.

Conform Articolului 9

unele atribuții ale administrației publice centrale de specialitate și ale administrației publice locale trec în competența autorităților militare”, conform textului ordonanţei.

Autorităţile militare şi publice pot limita sau interzice circulaţia maşinilor, a persoanelor, să emită „permise de liberă circulaţie”, să efectueze controale, razii, să evacueze persoane, să raţionalizeze alimente, să închidă staţii de benzină, restaurante, cafenele, cluburi şi chiar „să suspende temporar apariţia sau difuzarea unor publicaţii ori a unor emisiuni ale posturilor de radio sau de televiziune”.

Alte măsuri care pot fi „dispuse” pe durata stării de urgenţă includ închiderea frontierei de stat şi rechiziţionarea de bunuri.

Sursa: DIGI 24

CItiți și …

BREAKING NEWS: Organizația Mondială a Sănătății a declarat epidemia de coronavirus PANDEMIE

VIDEO. Trump declară stare de urgență în SUA pentru a combate coronavirusul

 

Recommended For You

About the Author: Redactia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *